Vosky, sealanty a keramická ochrana

Co je to vosk, co je keramicka ochrana a ako ich aplikovat

Moderátori: autodetail.sk, Moderátor

Napísať odpoveď
Používateľov profilový obrázok
autodetail.sk
Autoškolák
Autoškolák
Príspevky: 16
Dátum registrácie: 18.06.2012 15:33
Bydlisko: Bajkalská 12, Bratislava
Kontaktovať používateľa:

Vosky, sealanty a keramická ochrana

Príspevok od používateľa autodetail.sk »

V tejto téme sa budeme venovať voskom, syntetickým voskom /sealantom/ a keramickej ochrane vozidiel, ako aj príprave na aplikáciu uvedených produktov.

Vosky vo všeobecnosti delíme na vosky prírodné, resp. vosky s podielom carnauby (karnuba je získavaná z paliem karnuby lat. Copernicia prunifera) a vosky pastové vyrobené so syntetických prímesí. Vosky s prímesou carnauby sa vyznačujú vysokou hranicou topenia, ako aj vysokou tvrdosťou vytvorenej krycej vrstvy. Pastové sa ťažšie aplikujú, ale v globále vykazujú lepšiu trvanlivosť s o niečo nižším leskom vo finiši. Prírodné vosky s carnaubou sa vyznačujú väčším odleskom ako aj schopnosťou maskovať menšie nedokonalosti laku.

Sealanty alebo syntetické vosky obsahujú väčšinou polyamino-siloxanové alebo polyethylen-acrylické polyméry a vyznačujú sa jednoduchou aplikáciou. Vo finiši sa vyznačujú vysokým leskom zhodným s kvalitnými carnauba voskami, aj keď väčšinou nie sú schopné ostrosti kontúr karosérie a zdôraznenia hĺbky a farebnosti laku. Ich trvanlivosť je porovnateľná s carnauba voskami.

Pri keramickej ochrane laku treba v prvom rade zdôrazniť, že mnohé z opisov priam "zázračných" vlastností keramickej ochrany sú skôr marketingového charakteru, akoby sa zakladali na reálnej skutočnosti a skúsenostiach. Nie je pravdou, že pri nanesení keramickej ochrany sa viac škrabance, swirls atď.. netvoria, taktiež nie sú pravdivé jej "predimenzované" hydrofóbne vlastnosti, ani mnohokrát deklarovaná niekoľkoročná výdrž. V realite, ak je keramická ochrana správne aplikovaná, tak áno - má dlhšiu výdrž ako vosky a sealanty /optimum pri pravidelnej aplikácii podporných produktov je okolo roka až roka a pol/. Jej aplikácia býva zväčša jednoduchá, ale treba sa držať pokynov výrobcu. Pokiaľ sa aplikácia nepodarí, zostanú na dieloch doslova fľaky a ich odstránenie býva často problematické - niektoré produkty sa dajú odstrániť s IPA /isopropylalkohol/ a ich aplikáciu zopakovať, iné treba mechanicky odleštiť - na toto pozor a hlavne začiatočníci by si mali aplikáciu "keramiky" dobre rozmyslieť. Taktiež treba mať na pamäti, že väčšina produktov keramickej ochrany laku sa zle znáša s voskami a sealantami /samozrejme existuje zopár výnimiek/, čo sa po ich aplikácii na vrstvu keramickej ochrany opäť môže prejaviť vo forme fľakov.


Príprava na aplikáciu voskov, sealantov, keramickej ochrany a samotná aplikácia

Pred samotným voskovaním, resp. po strojovom leštení vozidlo umyjeme /preferovaná je aktívna pena ako bezdotykové riešenie. V prípade, že danou technológiou nedisponujeme bude postačovať aj jemné umytie pomocou rukavice z ovčej vlny, prípadne špongiou s mikrofázovým povrchom/. Takisto sa odporúča po umytí a osušení vozidla použiť IPA /isopropyl alkohol/, ktorým, za pomoci mikrofázovej utierky, zbavíme lak vozidla aj posledných prípadných nečistôt. V niektorých prípadoch, a to platí hlavne pre skúsenejších detailerov, stačí po leštení použiť už iba IPA. Prípravou na voskovanie rozumieme aplikáciu produktov na to určených, ktoré obsahujú látky (väčšinou zmesi ťažkých olejov), ktoré pripravia lak vozidla na samotné voskovanie. Ich aplikácia je pomerne jednoduchá a nenáročná. Použitím týchto produktov výrazne stúpa doba trvanlivosti naneseného vosku, a tým aj doba ochrany vozidla pred poveternostnými podmienkami. Jedná sa o tzv. pre-wax cleanser produkty. Tieto sú ale výhradne určené na použitie pred aplikáciou carnauba voskov - na to pozor. Ak používame tvrdé pastové vosky, ktoré carnaubu neobsahujú, treba lak dokonale odmastiť pomocou IPA.

Príprava pred aplikáciou sealantov a keramickej ochrany laku pozostáva z odmastenia laku pomocou IPA. V prípade sealantov veľa - hlavne hobby detailerov - používa produkty slúžiace na zvýšenie lesku, ako aj produkty slúžiace na zamaskovanie drobných nedostatkov laku. Tieto produkty však môžu v niektorých kombináciách podstatne znížiť trvanlivosť naneseného sealantu, a preto ich neodporúčame používať, pokiaľ si nie ste istí vhodnosťou ich kombinácie. Voskovanie Pri normálnych poveternostných podmienkach v priebehu roka, ako aj priemernému kilometrovému nábehu cca 25 000 km ročne, odporúča sa voskovať vozidlo dva až trikrát do roka v závislosti od použitého produktu.


Techniky voskovania

Pri technikách voskovania ide v podstate o techniku nanášania vosku, jeho vytvrdnutie a odstránenie prebytočnej vrstvy. Na nanášanie voskov sa používajú príslušné penové aplikátory. Ide o jednoduchý úkon, kedy po malých prekrývajúcich sa riadkoch nanášame príslušný syntetický vosk pomocou krúživých pohybov. Snažíme sa vytvoriť súvislú tenkú vrstvu. Po nanesení necháme vosk vytvrdnúť podľa návodu /povrch vosku zmatnie/. Jednoduchým testom zistíme či je vosk pripravený na fázu tzv. “buffovania” a to tým, že s prstom jemne zotrieme vrchnú vrstvu. Ak pod ňou vidíme normálnu farbu vozidla je vosk pripravený na buffovanie. Obvykle sa nanáša 2-4 vrstvy /samozrejme po každej vrstve, resp. jej vytvrdnutí nasleduje buffovanie/. Taktiež treba dodržiavať časové rozstupy medzi aplikáciou jednotlivých vrstiev odporúčané výrobcom /spravidla 4 až 6 hodín/.Existujú však aj vosky, ktoré tvrdnú bez toho, aby navoskovaný povrch zostal tmavý, preto je dobré si pred použitím preštudovať priložené informácie o produkte.

Druhou alternatívou je nanášanie rukami. Pri tejto technike si naberieme malé množstvo vosku a medzi dlaňami ho trením zahrejeme, až kým sa nezmení na olejovú hmotu. Táto technika platí len pre carnauba vosky. Pastové syntetické vosky aplikujeme len s penovým aplikátorom. Vosk potom aplikujeme /v podstate môžeme povedať vmasírujeme/ rukami na voskovanú plochu. Opäť sa snažíme vytvoriť súvislú tenkú vrstvu priamočiarymi pohybmi. Treba si pozorne prečítať priložené informácie, pretože carnauba vosky majú rôznu dobu tvrdnutia, ako aj rôzny časový interval medzi aplikáciou jednotlivých vrstiev /niektoré treba dokonca ponechať po buffovaní dodatočne vytvrdnúť okolo 24 hodín/.

Aplikácia sealantov Sealanty aplikujeme rovnako ako vosky za použitia penového aplikátora, nikdy nie s rukami. Sealanty sa väčšinou aplikujú taktiež vo viacerých vrstvách. Buffujeme taktiež zhodne.

Aplikácia keramickej ochrany laku Keďže keramická ochrana sa predáva v kvapalnom skupenstve na rozdiel od väčšiny voskov a sealantov, vo všeobecnosti sa aplikuje za pomoci priloženého aplikátora /na trhu je aj zopár produktov, ktoré sa aplikujú rozprašovaním a je distribuovaná priamo v nádobke s rozprašovačom, či už tlakovým alebo manuálnym/. Čas medzi jej aplikáciou a buffovaním je výrazne kratší a samotné buffovanie je menej prácne. Opäť tu platí, že sa treba riadiť pokynmi výrobcu.
web: http://www.autodetail.sk" onclick="window.open(this.href);return false; - eshop s profesionálnou autokozmetikou, fórum o detailingu áut
facebook: https://www.facebook.com/autodetail.sk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Používateľov profilový obrázok
šmolko
VWsenior
VWsenior
Príspevky: 2069
Dátum registrácie: 05.11.2011 14:31
Bydlisko: Východ SR

Re: Vosky, sealanty a keramická ochrana

Príspevok od používateľa šmolko »

Zdravím, prečítal som si vaše vlákno a mal by som pár otázok :) chystám sa kúpiť si vosk. Chcel by som ho naniesť na auto na ktorom sú nejaké tie škrabančeky, ak by sa dali nejako zamaskovať tak by to bolo super, ak nie tak v pohode. Doteraz som používal len leštiace pasty s voskom, ale chcel by som vyskúšať niečo iné, možno lepšie. Rozmýšľal som nad týmito produktami. Viete mi prosím Vás odporúčať niektorý z nich? Alebo sú viac-menej na rovnakej úrovni? Ide mi najmä o dobrú trvácnosť vosku, lesk vozidla a ľahkú aplikáciu :)

Collinite Marque D'Elegance #915 http://www.autodetail.sk/kategoria/podl ... gance-915/" onclick="window.open(this.href);return false;
Collinite Super Double Coat Auto Wax No. 476s http://www.autodetail.sk/kategoria/podl ... 76s-256ml/" onclick="window.open(this.href);return false;
FinishKare - 1000P Hi-Temp Paste Wax Sealant http://www.autodetail.sk/kategoria/podl ... x-sealant/" onclick="window.open(this.href);return false;

Taktiež by som sa Vás chcel opýtať, či je možné použiť Autoglym Super Resin Polish (keďže ho mám doma) ako základ pod tieto vosky namiesto leštenky.
A moja posledná otázka je, či mám ako člen vw-clubu nejakú zľavu na Vašej stránke ako to je u iných partnerov, prípadne ako si ju môžem uplatniť?

Ďakujem Vám za Vaše rady! ;)
Modrá Octavia :arrow: slečinka vo výbave :tooth:

EX: :cry: Zelená Jetta Mk II :arrow: čím menej elektriky tým menej problémov 8)

Používateľov profilový obrázok
autodetail.sk
Autoškolák
Autoškolák
Príspevky: 16
Dátum registrácie: 18.06.2012 15:33
Bydlisko: Bajkalská 12, Bratislava
Kontaktovať používateľa:

Re: Vosky, sealanty a keramická ochrana

Príspevok od používateľa autodetail.sk »

Zdravime,

aj ked trosku oneskorene - pokusime sa vysvetlit zakladne rozdiely medzi jednotlivymi voskami /nakolko sme uz danu temu konzultovali telefonicky/ ostatnym clenov VW klubu-fora.

- uvodom zacneme s trvanlivostou - vsetky 3 uvedene vosky maju v podstate zhodnu trvanlivost - tato sa vacsinou standardne /aspon u nas/ udava pri aplikacii troch vrstiev a pri zachovani zakladnych pravidiel pripravy laku pred nanesenim vosku , resp. pri jeho aplikacii...

vsetky 3 vosky patria k oblubenym voskom hobby aj profi detailerov

Collinite Marque D'Elegance #915 - trvanlivost 4 az 6 mesiacov v zavislosti od rocneho obdobia

- tento vosk sa vyznacuje asi nejlepsim vizualnym efektom spomedzi vsetkych 3 voskov, je vhodny na aplikaciu v obdobi jar - jesen, nakolko pekne ukaze a takisto je predpoklad, ze cele toto obdobie vydrzi na aute - pocas jesene, resp. zimy sa jeho trvanlivost samozrejme znizuje a to na 2 az 3 mesiace - zase v zavislosti od poveternostnych podmienok, mnozstva soli na ceste atd...
- co sa tyka narocnosti aplikacie, tak tuto by v principe mal zvladnut aj zaciatocnik bez vacsich problemov


Collinite Super Double Coat Auto Wax No. 476s - trvanlivost 5 az 7 mesiacov v zavislosti od rocneho obdobia /osvedceny aj v zimnych mesiacoch/

- tento vosk sa vyznacuje hlavne vysokou trvanlivostou, co sa tyka vizualneho efektu patri k priemeru - co samozrejme neznamena, ze ho na aute nevidiet!!!! bavime sa o rozdiele 5 - 7% maximalne...
- co sa tyka narocnosti aplikacie tento vosk uz vyzaduje iste zrucnosti - treba si v prvom rade davat pozor na hrubku nanesenej vrstvy - cim tensia tym lepsie v tomto pripade a taktiez treba dodrziavat 10-15 min interval od nanesenia az po buffovanie alebo ak chcete lestenie vosku - v zavislosti od teploty a vlhkosti


FinishKare - 1000P Hi-Temp Paste Wax Sealant - trvanlivost 4 az 6 mesiacov v zavislosti od rocneho obdobia

- jedna sa o vosk, ktory predstavuje lepsi priemer co sa tyka vizualneho efektu a v prvom rade je absolutne jednoduchy na aplikaciu a velmi dobre sa s nim pracuje /produkt, ktory nesklame a je vhodny aj pre absolutnych zaciatocnikov/!!!! viac k nemu nie je co dodat

Autoglym Super Resin Polish - tento produkt vyvolal svojho casu dost velku a dovolime si to nazvat "kontroverziu" /a nielen on/ nakolko bol predstavovany ako nieco cim staci "obehnut" auto, resp. trochu "povrcat" s lestickou a drobne a stredne skrabance su odstranene.... ako sa neskor ukazalo, resp. ukazali viacere zahranicne detailingove firmy /ked im takto "osetrene" vozidla zacali chodit naspat po par tyzdnoch/, nie je to az taky zazrak.

Jednalo sa o to, ze vyrobcovia past na lestenie, zacali do svojich produktov pridavat tzv. "fillers", po slovensky "vyplnovace alebo plnice", ktore tieto skrabance vyplnili. Na tom by samozrejme nebolo nic zle ale ma to jeden hacik. Ak na takto osetreny lak nanesieme vrstvu vosku, dosledkom posobenia poveternostnych vplyvom - v prvom rade slnka, cize UV ziarenia, vytvori sa pod vrstvou vosku mikro sklennikovy efekt a povedane velmi zjednodusene "rozpusti" vrstvu vytvorenu pouzivanim takychto past pri lesteni... a tym padom ide vosk do .... prec :)

A preto je dnes zauzivany postup, kedy po lesteni, treba vozidlo, resp. lesteny lak vycistit ci uz roztokom IPA /izopropyl alkohol/, pripadne inymi standardne dostupnymi cisticmi, ktore ponukaju aj vyrobcovia danych past /teda tych lepsich.../ a az nasledne aplikovat vosk.

Cize v danom pripade je otazne ci pouzitie Super Resin Polish-u ma v zasade nejaky vyznam - videli by sme ho asi v tom, ze dokaze "docistit" lak po pouziti clayu a odstranit mikro skrabance.

Co sa tyka zlavy vramci VW klubu - ano toto je otazka namieste a v blizkej buducnosti urcite nejaku zlavu zvazime a budeme o nej informovat.
web: http://www.autodetail.sk" onclick="window.open(this.href);return false; - eshop s profesionálnou autokozmetikou, fórum o detailingu áut
facebook: https://www.facebook.com/autodetail.sk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Používateľov profilový obrázok
šmolko
VWsenior
VWsenior
Príspevky: 2069
Dátum registrácie: 05.11.2011 14:31
Bydlisko: Východ SR

Re: Vosky, sealanty a keramická ochrana

Príspevok od používateľa šmolko »

Po konzultácií som zvolil vosk Collinite Marque D'Elegance #915 uvidíme ako sa sním bude pracovať a aká bude jeho výdrž, momentálne čakám na lepšie počasie, aby som ho mohol naniesť na auto. Potom prihodím pár fotiek výsledného efektu ;)

Chcel by som sa ešte opýtať, na umývanie auta po navoskovaní. Chcel by som, aby mal vosk čo najdlhšiu účinnosť, preto som si kúpil Ph neutrálny šampón (ChemicalGuys - Mr. Pink Super Suds Shampoo & Superior Surface Cleaning Soap) môžem auto umývať klasicky teplou vodou? Alebo je pre výdrž vosku lepšia chladnejšia, prípadne úplne zimná voda? Je potrebné urobiť okrem osušenia auta ešte nejaké kroky aby vosk vydržal na aute čo najdlhšie? :)
Prílohy
_DSC6571 (2).jpg
_DSC6557 (2).jpg
Modrá Octavia :arrow: slečinka vo výbave :tooth:

EX: :cry: Zelená Jetta Mk II :arrow: čím menej elektriky tým menej problémov 8)

Používateľov profilový obrázok
autodetail.sk
Autoškolák
Autoškolák
Príspevky: 16
Dátum registrácie: 18.06.2012 15:33
Bydlisko: Bajkalská 12, Bratislava
Kontaktovať používateľa:

Re: Vosky, sealanty a keramická ochrana

Príspevok od používateľa autodetail.sk »

V principe, staci dodrzat riedenie odporucane vyrobcom samponu - v tomto pripade su to jednocho vysvetlene 2 vrchnaciky na 20 litrov vody.

Co sa tyka vody tak je uplne jedno ci je tepla alebo studena.

Po umyti a osuseni je idealne aplikovat nejaky detailer - to su produkty, ktore jednak zvysuju lesk a obsahuju dalsie ochranne primesy /ci uz synteticke alebo prirodne/, ktore predlzuju zivotnost vosku. V tomto pripade doporucujeme P40 od Chemical guys, pripade V07 tiez od CHG. Svoju sluzbu spravia takisto tzv. tekute vosky. Postup je jednoduchy - na umyte a osusene vozidlo aplikujeme dane produkty - cize nastriekame na mikrofazovu utierku a rozotrieme / nic zlozite/. S produktami nie je nutne "plytvat" nakolko sa jedna iba o podporu uz aplikovaneho vosku a pri niektorych ak sa to prehana tak vytvaraju mierne flaky. Chce to iba trosku praxe. Povedane celkom po lopate - staci 2-3x nastriekat na utierku a to uplne staci na jeden diel /cize zhruba 1 m2 - samozrejme diely ako predna kapota a strecha vyzaduju viac.
web: http://www.autodetail.sk" onclick="window.open(this.href);return false; - eshop s profesionálnou autokozmetikou, fórum o detailingu áut
facebook: https://www.facebook.com/autodetail.sk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Napísať odpoveď

Návrat na "Vosky, sealanty a keramická ochrana"