chcel by som popísať môj aktuálny problém, keďže som našiel len veľmi málo podobných záležitostí a možno budú mnou uvedené informácie niekomu užitočné.
Pred časom som si začal všímať príliš časté vybíjanie batérii v kľúčikoch od auta. V podstate som v štádiu pravidelného menenia batérii na mesačnej (a kratšej) báze. Dokonca už nosím náhradnú batériu vo vrecku s kľúčikom od auta
Takže stručne popíšem opatrenia, ktoré som vyskúšal, vlastný test vybíjania kľúčikov a info čo som k tomu zistil:
- auto je Passat Alltrack B8 2tdi, 4 motion, 140kw z konca roku 2016 bez kessy (KeylessGO bezklúčové štartovanie ale nie odomykanie)
- oba kľúče sú origo a absolútne bez poškodenia, chrómové, líšia sa len farbou loga - čierne, modré)
- typ kľúčov 3G0.959.752, výrobca Continental s "immo" transpondérom pravdepodobne Megamos Crypto AES. "VAG MQB". ID49 / Silca: ID88.
- za niekoľko mesiacov som ako prvé vyskúšal všetkých výrobcov batérii CR2032, bez efektu
- skúsil som kľúč, vždy s novou batériou, uložiť z dosahu bezdrôtovej komunikácie s autom...tj. niekoľko stoviek metrov, bez efektu
- kľúče som opticky skontroloval - kontakty, polohu batérie, odpor medzi kontaktami batérie ( som technik, takže internetové "faily" typu nastriekať WDčkom, nosiť kľúč v alobale, dať zapiecť plošák do rúry, či vybrúsiť kontakty a podobné nezmysly, som rozhodne neskúšal )
- vyhľadal som podobný problém na zahraničných fórach, ale narazil som len asi na dve zmysluplné staršie diskusie, ale bez riešenia (teda okrem nákupu nového klúča)
Rozhodol som sa teda počas Vianoc otestovať kľúče a zaznamenať proces vybíjania. Zhotovil som si meracie zariadenie riadene mikroprocesorom, napísal program a urobil test oboch kľúčov. Presnosť asi nebola laboratórna, ale pre ilustráciu dostačujúca
Meracie zariadenie:
- prúdový senzor INA219 + SDcard modul + RTCmodul + Arduino Uno >> všetko s vlastným napájaním
Priebeh testov:
Prúdový senzor meral aktuálne napätie a pretekajúci prúd z úplne novej batérie CR2032 smerom do pripojeného kľúča. Kľuč sa nejak nepoužíval, tlačidlá sa nestáčali, bol v kľude celu dobu testu. Program zapisoval každú sekundu hodnoty na SD kartu a RTC modul poskytoval časovú informáciu do záznamu. Pri poklese napätia batérie pod 2.5V program signalizoval tento stav blikaním led a test sa mohol ukončiť. Kľúč s batériou pod cca 2.6V už nepracuje a batériu treba meniť. Otestovali sa teda po sebe oba kľúče.
.
. .
.
Priebeh v grafe kľúč 1:
. .
Test začal s novou batériou Energizer s napätím 3.23V a za pár hodín klesla pod 3V, potom jemne klesala pár dní do hodnoty 2.5V a potom už strmý spád dole. Odber prúdu začal na 1.40mA a ďalej sa pohyboval okolo 1.20 , 1.30 mA pár dní, potom už klesal výraznejšie spolu s napätím batérie. Test bol ukončený 8 deň, ale v podstate batéria sa dostala pod 2.6V cca 6 deň, takže už vtedy by kľúč nefungoval. Spotreba autoklúčov, podla viacerých zdrojov, by mala byť okolo 10mA pri procesoch bezdrôtovej komunikácie a okolo 0,1 μA v režime spánku (sleep mode), keď sa akurát nepoužíva na odomknutie auta.
.
Kód: Vybrať všetko
https://www.sae.org/publications/technical-papers/content/2017-26-0351/
V tomto prípade je to cca 1.3mA permanentne !, Doba vybitia batérie a spotreba prúdu tiež súhlasí, ak si to spočítame, pri kapacite 220mAh batérie CR2032.
.
. .
.
POZN.: Tri rovné úseky na hornom grafe je čas, kde omylom došlo k odpojeniu meracieho zariadenia z napájania, moja chyba , proste tam chýbajú dáta
a zvlnenie žltej linky pre prúd na grafe je len oscilácia z dôvodu opakovaného zaokrúhľovania meranej hodnoty programom na 1 desatine miesto, nechcelo sa mi to už upravovať.
.
. .
.
.
Priebeh v grafe kľúč 2:
. .
.
Test začal s novou batériou Varta s napätím 3.20V a za pár hodín mierne klesla, potom sa už držala hodnota okolo 2.88V. Odber prúdu začal na 0.60mA a potom bol celú dobu okolo 0.40, 0.50mA. Test bol predčasne ukončený po necelých 12tich dňoch s napätím batérie 2.82V čo znamená že kľuč bol stále použiteľný na odomknutie auta. Tento kľúč je na tom výrazne lepšie, ale aj tak v ňom batéria vydrží max. 25dní. Predpokladám ale, že degradácia bude pokračovať.
Na nete som narazil na diskusiu, kde jeden užívateľ "Skipper_SI" opisuje, ako tiež testoval tento typ kľúčov (bez detailov) a dospel k záveru, že pri výrobe elektroniky sa použil lacný MC(mikroprocesor, riadiaci čip kľúča) a časom dochádza v jeho štruktúre k fyzikálnym zmenám a tie spôsobujú jeho neschopnosť uviesť kľuč do režimu spánku, pripadne zvyšujú vnútorný odpor, čo je dôvodom vysokej spotreby prúdu atd. (Ja poznám podobné prípady pri NAND pamätiach a čipoch v lacnejších telefónoch a tabletoch). Boli tiež prípady, keď sa to stalo aj v záručnej dobe automobilu, ale WV to pri reklamácii bagatelizoval. Takže cesta je iba výmena kľúčov.
Kód: Vybrať všetko
https://www.vwvortex.com/threads/key-fob-battery-drainage-on-passat-b8.9103593/
Teda záver pre mňa je zatiaľ kúpa minimálne jedného nového kľúča. Druhý, ten trochu lepši nechám doma bez vloženej batérie ako zálohu.
Prikladám ešte pre zaujímavosť záznam odoberaného prúdu pri odomykaní auta:
.
. ....vyskočí to na 15.6mA
.
.
Otázka na užívateľov fóra:
- riešil už niekto kúpu nového kľúča cez koncernové zastúpenie? Ešte som sa priamo neinformoval, ale mám echo, že cca 350€ za ks.
- celý kľúč viem kúpiť za cca 90e, planžetu rezať nepotrebujem, zápis do komfortnej jednotky zvládnem, ale predpokladám, že immo čip je už na DPS (nerozoberal som obal), takže sa nedá prehodiť do nového obalu, ako to bolo s ampulkami ? Takže je potrebne kódovanie immo čipu do auta.
- tiež som videl info, že po ročníkoch 2016 už nefunguje vyčítanie Immo PINu z budíkov cez VC pre následné nakódovanie ?
Je tu niekto kto to robí? Pripadne tip na serióznu firmu.