Na úvod si vysvetlíme ako funguje filter pevných častíc. Filter pevných častíc sa nazýva aj DPF filter
(po anglicky diesel particular filter) alebo FAP filter (po francúzsky filtre a particules).Skratku FAP
v hodnej miere používajú francúzske automobilky ako Peugeot a Citroen. V podstate FAP filter je
DPF filter.
Filter pevných častíc zachytáva sadze aby neškodili hlavne nám a životnému prostrediu. Je tvorený
oceľovým telesom, v ktorom sa nachádza mriežka, ktorá má za účel zachytávať sadze. Mriežky sa
robia keramické aj kovové a obsahujú zmes drahých kovov. Práve kvôli týmto zmesiam je filter taký
drahý.
Pri jazde po meste sa filter veľmi rýchlo upcháva. Moderný diesel totiž nie je stavaný na jazdu iba po
meste. Z času na čas doprajte autu dlhšiu trasu. Hlavne kvôli tomu, aby došlo k spáleniu sadzí v
priestoroch DPF filtra. K spáleniu dochádza pri rýchlosti cca 100 km, konštantných otáčkach a úseku
cca 50km. Práve takáto jazda je optimálna pre jeho regeneráciu. Proces spaľovania sa nazýva
regenerácia DPF filtra.

Pokiaľ vozidlo jazdí iba po meste, k upchatiu dochádza veľmi rýchlo, keďže nebol vytvorený priestor
pre regeneráciu DPF filtra.
Niektoré automobilky (napr. Citroen, Peugeot, Ford s modelom Focus/C-max) používajú tzv. mokrý
proces DPF filtra. V podstate všetko funguje tak ako je vyššie spomenuté až na to, že do filtra
pevných častíc je napojená nádobka s aditívom. Toto aditívum býva označované aj ako močovina.
Riadiaca jednotka na základe údajov zo snímačov tlaku strekne aditívum do priestoru DPF filtra. Jeho
cieľom je dosiahnutie zhorenia sadzí pri oveľa nižšej teplote. Aditívum je pomerne drahá kapalina,
pričom cena je cca 140-180 za 3 l balenie.
Životnosť DPF filtra je cca 100 000 – 200 000km. Samozrejme závisí to hlavne od štýlu jazdy. Stretli
sme sa aj s takou situáciou, kde bol filter aj mechanicky poškodený (keramické vnútro bolo vysypané
napr. od nárazu). Môže sa stať, že sa filter upchá natoľko, až dôjde k čiastočnému roztaveniu
keramickej výplne. Niektorí riešia upchatie filtra tak, že do neho navŕtajú diery. Touto cestou ho
však iba znehodnotia a upchatiu filtra vôbec nezabránia.
Možnosti ako riešiť problémy s DPF filtrom je niekoľko
Trvalé odstránenie DPF/FAP filtra
Trvalé odstránenie neodporúčame, nakoľko sa jedná o tvrdý zásah do motorového vozidla. Pre
odstránenie je nutné DPF filter vymontovať, rozrezať flexou a vnútro filtra pomocou sekáča a kladiva
vytĺcť (tzv. „vykuchanie“) . Keďže sú na filter napojené snímače tlaku výfukových plynov, je ich
nutné softvérovo v riadiacej jednotke odpojiť. Práve tu sa stretávame s kameňom úrazu. Túto časť
veľa firiem nevie dokonale spraviť, dôsledkom čoho dochádza k ďalším problémom. Neraz sa stalo, že
ľudia museli meniť riadiacu jednotku vozidla a kúpiť nový filter (nakoľko pôvodný bol zničený tzv.
„vykuchaním“). Pokiaľ sa rozhodnete pre túto cestu, jednoznačne si vyberte firmu, ktorá s tým má
dostatočné skúsenosti a taktiež vám spraví zálohu riadiacej jednotky. A určite sa pýtajte na
referencie!
Ďalšou nevýhodou spojenou s takýmto typom odstránenia sú pribúdajúce problémy. Na Slovensku pri
emisnej kontrole nemáme prístroj na meranie sadzí, ale len na meranie dymivosti. Voľným okom je
však možné všimnúť si, či bol filter rozrezaný (samozrejme závisí to aj od jeho umiestnenia).
Prechodom na nové normy budú filtre bežne kontrolovať na slovenskej EK. Polícia má v pláne
pokutovať vodičov bez DPF filtra. V podstate z ich pohľadu vozidlo bez DPF (platí pre vozidla ktoré s
tým vyšli z výroby) nemá na ceste čo hľadať. Takéto vozidlo je z ich pohľadu nespôsobilé jazdy.
Taktiež tam vidí polícia ďalší zdroj príjmov.
V krajinách ako je Nemecko, Rakúsko a podobne, Vám vedia zistiť na mieste, či vozidlo má alebo
nemá filter pevných častíc. Pokiaľ ho vodič nemá, treba počítať s pokutou. Na meranie používajú
jednoduchý prenosný merač ktorý stačí priložiť k výfuku.
V niektorých mestách kde sú zavedené emisné normy (napr. Mníchov) to zašlo až tak ďaleko, že
vozidlá ktoré nemajú určitú emisnú normu, nesmú vojsť do centier miest. Nájdu sa tam ľudia ktorí
majú staršie vozidlá a chcú práve preto domontovať DPF filter dodatočne. Vzhľadom na nízke ceny
starých vozidiel sa to však neoplatí. Opakom sú však staršie autobusy, ktoré sa potrebujú dostať do
centra mesta k autobusovej stanici. Tu už aj slovenský prepravcovia začínajú dodatočne montovať
DPF filtre. Pokiaľ dôjde k sprísneniu legislatívy a pokutovaniu slovenských vodičov tak sa môže stať
že auto s vymontovaným DPF filtrom bude oveľa ťažšie predať. Kupujúci sa môže pýtať či je vo
vozidle DPF filter a pokiaľ nebude bude chcieť samozrejme nižšiu cenu.
Amatérske čistenie DPF filtra
Robí sa špeciálnym roztokom, ktorý necháte cez noc pôsobiť. Jeden liter stoji cca 20 EUR. Na
vyčistenie vám treba aj 3 litre. Treba počítať s prácou mechanika 50-150 EUR. Roztok rozpustí sadze
vo vnútri filtra. Následne sa vystrieka wapkou (najlepšie s horúcou vodou). Keďže kanáliky sú veľmi
jemné, nikdy nie je istota, že sa podarí všetko vyčistiť. Táto cesta nie je zrovna najlepším riešením.
Pokiaľ sa predsa len rozhodnete pre takúto možnosť, je lepšie teleso filtra rozrezať tak, aby bol dobrý
prístup k mriežke filtra, a tak naliať roztok určený na rozpustenie sadzí. Pri rezaní telesa filtra treba
dávať pozor, kde sa rez robí aby nedošlo k prerezaniu vnútornej výplne t.j. mriežky (jediná možnosť
je odhadom alebo na základe predošlej skúsenosti). Pred naliatím roztoku, odporúčam zaslepiť
spodok filtra aby nedošlo k jeho vytečeniu.

Kúpa nového filtra pevných častíc
Ceny nových filtrov sú naozaj dosť vysoké. Pohybujú sa v rozmedzí cca 700-4000 EUR. Lacnejšou
alternatívou je kúpa DPF/FAP filtra z druhovýroby tzv. aftermarket. Tieto filtre vyrábajú firmy, ktoré
sa zameriavajú na výrobu výfukových systémov a katalyzátorov. Ich ceny sú výrazne nižšie než
originálne diely. Neraz sú to výrobcovia ktorí dodávajú tieto diely aj priamo automobilkám. Ich ceny
sa pohybujú v rozmedzí cca 350-1500 EUR. Závisí od typu vozidla, od jeho rozšírenia a samozrejme
od konkurencie na trhu aká bude výsledná cena. Čím viac výrobcov vyrába konkrétny typ filtra, tým
nižšia je jeho cena a zase naopak. Najširšiu ponuku DPF filtrov na slovenskom trhu má
DPFcentrum.sk . Všetky DPF filtre v ponuke sú samozrejme úplne nové diely. Nakoľko má
DPFcentrum.sk niekoľko dodávateľov a venujú sa iba tejto problematike, vedia zákazníkovi nájsť
požadovaný filter za najlepšiu cenu. Skladom držia najžiadanejšie DPF filtre, pričom ponuka je
neustále rozširovaná. Nájdu sa rôzne variácie filtrov, napr. prelomový model vozidla, iné umiestnenie
DPF filtra (napr. pri motore alebo pod vozidlom – pri tom istom vozidle), dlhšia a kratšia verzia DPF
filtra, iná emisná norma, výstup na jeden alebo dva snímače, iný priemer vývodovej rúry atď. Toto
sú bežné problémy, na ktoré vám dokáže odpovedať len skúsený predajca. Už pred objednaním
náhradného DPF/FAP filtra sa porovnáva typ vozidla, kód motora, objem motora, OE číslo dielu,
prípadne aj VIN kód. Všetko preto, aby sa zákazníkovi na čas dodal správny diel. Samozrejmosťou je
výmena tovaru za iný kus pokiaľ DPF filter nepasuje.
Kompletnú ponuku filtrov pevných častíc nájdete v špecializovanom eshope.
Na záver už len jedna dôležitá vec. Výmena DPF filtra nie je ako výmena výfuku. Nestačí len filter
vymontovať a vymeniť. V riadiacej jednotke vozidla je nutné nastaviť (zmazať) starý filter tak aby
vozidlo rozpoznalo že je v ňom nový filter pevných častíc. V opačnom prípade vozidlo nebude spúšťať
regeneráciu DPF filtra a tým pádom dôjde k veľmi rýchlemu upchatiu (môže to byť aj do 500km). To
je veľmi dôležitý fakt a je to nutné spraviť pri výmene filtra za nový prípadne aj za repasovaný filter.