Stáčanie tachometrov: Osobná skúsenosť s nehorázným podvodom

Čo sa deje okolo VW.

Moderátori: Mat28, Saleem

Napísať odpoveď
Používateľov profilový obrázok
Saleem
VWmaniak
VWmaniak
Príspevky: 5044
Dátum registrácie: 04.01.2009 15:42
Bydlisko: n/a

Stáčanie tachometrov: Osobná skúsenosť s nehorázným podvodom

Príspevok od používateľa Saleem »

Tiež ste si mysleli, že v dobe zdieľaných a ľahko dostupných servisných databáz sa stáčanie tachometrov týka nanajvýš pätnásťročných "vylietaných" bavorákov? Bohužiaľ môžete naletieť aj sa zánovnou Octaviou.

Stáčanie tachometrov je večná téma. Dlhoročné pranierovanie autobazárov aj dovozcov za tento typ podvodu by iste bolo účinnejšie, keby trochu neplatilo, že ľud chce byť klamaný.

Podvod , ktorý ľudia chcú

"Kým bude dosť ľudí, ktorí chcú BMW, ale majú na neho len 4 tisíc euro a zároveň akceptujú nanajvýš 120 000 najazdených kilometrov, budú sa tachometre stáčať. Takí ľudia ani moc nepátrajú, koľko má auto naozaj najazdené. Sami vedia, že dvojnásobnú sumu na naozaj málo ojazdené BMW po prvom majiteľovi skrátka nemajú. Dokonca ani nechcú počuť, koľko ich budú stáť opravy. Majú jednoducho svoj ​​sen a odmietajú sa z neho prebudiť," vysvetľuje bývalý skúsený predajca v niekoľkých bazároch, ktorý už bol z pomerov na slovenskom trhu ojazdených áut tak znechutený, že si otvoril obchod so zbraňami a môže dnes hovoriť úplne otvorene.

"Stretol som sa so situáciou, že si mladý zákazník stočenie tachometra na úplne nereálnu cifru dokonca objednal. Bola to jeho podmienka, aby si auto kúpil. Potom vyplynulo, že nákup postaršieho mercedesu financoval otec, ktorý by obstaranie vozidla s 270 000 km na tachometri neschválil a tlačil syna do zánovnej fabie. Keď však na počítadle svietilo 68 000 km a vymyslela sa pekná historka o pánovi, čo si kúpil mercedes a vzápätí zomrel, peniaze za šesťvalcový turbodiesel bez problémov vydal. A tiež si pamätám na zákazníka, čo kúpil naozaj pekný VW Passat so 180 000 kilometrami. Ako prvú vec ho išiel nechať stočiť, aby sa mu vraj kamaráti nevysmievali, " opisuje slovenskú bazarovú realitu.

Automobilky sa zatiaľ nezhodli na obrane proti stáčaniu tachometrov

Súhlasíme, že polovica kupujúcich si o stočený tachometer svojou ľahkovážnosťou minimálne koleduje, alebo s ním dokonca počíta. "Ja viem, že na lepšie auto nemám, ale nemusí to vedieť každý, koho veziem," hovorí si taký človek. "Navyše slovenský vidiek žije so stigmou Škody 120, ktorá bola po 150 000 km zrelá do šrotu. A pristupuje tak aj na násobne odolnejšie moderné jazdenky," dodáva opäť Ján Sklenár, ku ktorému dnes polovica ľudí do obchodu chodí pre zbraň a druhá polovica po rady o kúpe jazdenky, takže stále platí v tomto smere za autoritu .

Tutovka, ktorá nám utiekla

Ak teraz s otvorenými ústami pozeráte, že sa snáď chystáme obhajovať podvodníkov, zadržte! Naopak, chceme upozorniť, že doslova brutálne stočené tachometre systémovo číhajú aj na toho, kto si o žiadny prúser nekoleduje a naopak sa pri výbere jazdenky chová maximálne zodpovedne.

Ako nemenovaný čitateľ, ktorý sa na nás obrátil so svojím problémom. "Na nákupe Octavie som nemienil šetriť, a tak som na internete zadal heslo Predvádzacie vozidlá Škoda. Zašiel som do predajne, ktorá mi vyskočila na internete ako prvá a bol som nadšený. Všetky autá v čistej hale, veľké loga Škody, naozaj som si myslel, že kupujem predvádzacie vozidlo z Nemecka. Aké bolo moje prekvapenie, keď som sa prišiel doma pochváliť kamarátovi automechanikovi, ktorému k uvedenému počtu kilometrov 44 200 dosť vecí nesedelo - napríklad kondície bŕzd, stav prednej nápravy (zrejme myslené silentblokov), a hlavne na neho po odobraní spodného krytu vypadol zabudnutý štítok s dátumom posledného servisu pri stave 210 000 kilometrov!"

Odpovedali sme, že nevidíme dôvod, prečo o tom nepísať. Je nám totiž jedno, či tie autá stáča priamo koncový predajca alebo už niekto po ceste. Dôležité je varovať čitateľa pred miestom, kde človek v dobrej viere môže kúpiť stočené auto.

Dobrý predajca ojazdených áut nielenže sám tachometre nestáča, ale má nastavené také mechanizmy výkupu ojazdených áut, aby sa u neho takto upravené autá nevyskytovali.

Avšak toto auto sme osobne nevideli, nafotené ho nemáme, takže chýbajú dôkazy, že to celé nebol výmysel konkurencie majúci za cieľ poškodiť poctivého predajcu. Aj to sa totiž môže stať! Od tej doby sme márne pátrali po inom vozidle, kde by boli "kilometre" zmanipulované tak preukázateľným spôsobom ...

Šťastie v nešťastí

Poznáte heslo, že najväčšia tma býva pod lampou? Jozef Holek je študentom žurnalistiky a posledné dva roky aj stážistom vo Svete motorov. Jedného dňa prišiel do redakcie so slovami: " Moji rodičia si kúpili dve skoro rovnaké octavie z konca roka 2010, obe v špecifikácii Combi 1.6 TDI 4x4 a čerstvo dovezené z Nemecka. Jednu modrú a druhú béžovú. Obe majú mať najazdené do 35 000 km a spočiatku sa nám zdalo, že je všetko v poriadku . Ale časom rastú pochybnosti. Najmä béžová má veľmi opotrebovaný interiér, rozvaľkanú sedačku, vyleštený volant. Auto sme pred kúpou preverovali štandardnými postupmi, žiaľ, v servisnej databáze Škody Auto bol v oboch prípadoch jediný záznam už zo Slovenska chvíľu pred kúpou. Nedokážete tie autá preklepnúť nejako dôkladnejšie?"

Keďže nám celý príbeh prišiel povedomý, pýtame sa na predajcu: KupŠKODU, teda Autocentrum Group, s.r.o, Litvínov.

Mierime za spriateleným preberacím technikom, ktorý potvrdzuje, že ani jedno z áut skutočne z Nemecka nemá žiadne záznamy v systéme ELSA. U každého je záznam z Čiech hneď po dovoze, avšak pri bližšom skúmaní trochu zvláštny. Chýba totiž akýkoľvek materiál (napríklad olej či filter). Vysvetľuje sa to pohľadom na stránky predajcu, kde ako výhodu pre zákazníkov udávajú, že všetky vozidlá nechávajú prezrieť v značkovom servise. To je určite dobré, ale hlavne tým vznikne záznam v systéme ELSA na už stočené kilometre, takže sa vozidlo tvári o kus dôveryhodnejšie. Ako je možné, že chýbajú záznamy z Nemecka? Okrem úplne nepravdepodobnej možnosti, že obe vozidlá sú servisne zanedbané a doteraz jednoducho mechanika ani zdvihák nevideli (u dvojročných áut by to tak kľudne mohlo byť), môže vozidlo bez zápisov v servisnej databáze vzniknúť dvoma spôsobmi.

1. Pomalosť NA JUHU EURÓPY. V niektorých krajinách značkové servisy Volkswagen Group pristupujú pomaly k zapisovaniu servisných úkonov do zdieľanej databázy ELSA. Skôr než Nemecka sa to však týka napríklad Talianska.

2. NEZÁVISLÝ AUTOSERVIS. Žiadny majiteľ automobilu dnes nie je povinný jazdiť s ním do značkového servisu. Ak nezávislá autodielňa postupuje podľa predpisov výrobcu a používa schválené diely, záruka na vozidlo zostáva nedotknutá. Nezávislé autoservisy však väčšinou nemajú prístup k systému ELSA (hoci aj po aktuálnom prechode na čisto elektronické servisné knižky už pre nich aj táto možnosť existuje cez systém Erwina). Dôkazom je potom len papierová servisná knižka, ktorá v oboch prípadoch k autám chýbala (a aj keby nie, nie je pre slovenských predajcov v bazári problém ju sfalšovať ). Týmto druhým prípadom bývajú v poslednej dobe často vozy z veľkých nemeckých firiem, ktoré si pre bežný servis zaobstarajú vlastné zázemie a ku značkovým dealerom jazdia len na reklamácie. A práve po takýchto vozidlách sa môžu slovenskí dovozcovia ojazdených áut utĺcť.

SAGA - tajná databáza

Okrem systému ELSA, do ktorého sa zapisujú opravy platené zákazníkom, však ešte u Volkswagen Group existuje databáza SAGA, kde sú zaznamenané reklamácie. Teda opravy, ktoré platí výrobca a prebiehajú vždy v značkovom servise. U béžového auta nebolo nič preukazné ani v nej. Pokazilo sa totiž len jediný raz, hneď mesiac po kúpe. Pri stave 1 973 km sa opravovalo ťažné zariadenie. Je síce zvláštne, že by auto za prvý mesiac urazilo dvetisíc kilometrov a v ďalšom období potom jeho priemerný nájazd klesol na 850 kilometrov za mesiac, ale nemožné to nie je.

U modrej Octavie, ktorú manželia Holka považovali od pohľadu za dôveryhodnejšiu, sa na nás však usmialo šťastie. V dvojročnej záruke sa na nej totiž robilo hneď šesť opráv (napríklad ložiská kolies či kompresor klimatizácie). Posledná pri stave 108 905 km v apríli 2012, teda šestnásť mesiacov pred predajom Holkovým. Spriemerovaním takto doloženého stavu kilometrov až k dátumu predaja nám vychádza, že miesto udávaných 35 000 km malo auto za sebou minimálne 170 000 kilometrov!

"Môžeš nám to vytlačiť ako dôkaz?" Pýtame sa spriateleného preberacieho technika. "To práve bohužiaľ nemôžem. Správne by som vám to nemal ani ukazovať," prekvapuje nás. "Keď podľa databázy ELSA zistím, že existujú záznamy s vyšším počtom najazdených kilometrov ako na prístrojovom štíte a tieto záznamy sú aspoň dva, aby nemohlo ísť o omyl, vytlačím vám to na hlavičkový papier - to je schválený a oficiálne postup. Ale databázu SAGA, v ktorej sú reklamácie a teda dôkazy o vadách automobilov značky Škoda, nikomu dávať nesmieme."

Obrázok

Toto striktné stanovisko nám neskôr potvrdilo tlačové oddelenie Škody Auto ústami Filipa Brošna: "Informácie zo systému SAGA poskytujeme na vyžiadanie súdom, právnym orgánom a polícii s doplnením, že údaje nemusia byť správne a úplné, pretože ich do systému vypĺňajú autorizované servisy, a nie Škoda auto. "A do systému ELSA, ktorý poskytujete bežne, ich zapisuje asi kto?" Chce sa nám kričať od zlosti. Za utajením databázy SAGA vidíme len a len heslo, že špinavé prádlo sa perie doma, ale to platí u všetkých automobiliek.

Večer však zazvoní telefón a na druhom konci drôtu je významný manažér Škody Auto. " Dôvodov, prečo nemôžeme databázu SAGA zverejniť, je viac. Predstavte si, že by náhle všetci majitelia ojazdených škodoviek chceli len tak pre zaujímavosť vedieť, čo sa na nich pred desiatimi rokmi pokazilo v záruke. To by sme kapacitne nezvládli." Chápeme, ale našu situáciu so stočenou Octaviou to nerieši." Avšak tento konkrétny prípad je taká prasárna, že keby som vám to nedal, nemohol by som večer pokojne spať," hovorí manažér a za chvíľu máme v e-maile výpis z obrazovky, usvedčujúci modrú Octaviu z niekoľkonásobného skutočného nájazdu. Teraz si dobre zapamätajte, že do databázy SAGA nemá mať nikto prístup .

Išlo to skoro samo

Medzitým pán Mojmír Holek (teda otec nášho kolegu) začal rokovania s predajcom KupŠKODU, hoci písomný dôkaz ešte nemal. A všetci sme boli prekvapení, ako bezproblémovo to šlo.

Následne pán Holek sformuloval svoje požiadavky na odstúpenie od zmluvy u oboch vozidiel, pretože podľa estetického stavu mu bolo úplne jasné, že béžová Octavia má najazdených kilometrov ešte viac ako modrá. Zároveň však vedel, že práve v prípade béžového nemá predajca relevantný dôvod mu vyhovieť. Navyše ešte v tejto chvíli nemal k dispozícii výjpis zo systému SAGA a v texte omylom použil názov ELSA. O chvíľu však uvidíte, že to ničomu nevadilo.

Odpoveď z obchodu KupSKODU na seba nenechala dlho čakať. Pripomeňme, že pán Holek stále nemusel zaslať ani výpis zo systému SAGA, všetko si zistili sami. Čiže je zaujímavé vedieť, že obchodníci s ojazdenými automobilmi, ktorí právne nemajú s koncesionárskou sieťou Škody Auto nič spoločné, získavajú prístup k niektorým dátam evidentne ľahšie než naša redakcia. To je pravdepodobne ukážka všemoci peňazí.

Nasledovalo ešte kratšie dohadovanie o cene: Holkovi totiž obe vozidlá medzitým zhodnotili - nechali opraviť odreniny, zakúpili zimné kolesá, diaľničné známky a podobne Na druhú stranu ich tri mesiace užívali a na každom nabehli okolo päť tisíc kilometrov. Nakoniec si predajca KupŠKODU vzal obe autá späť za celkom 24 300 €. Proti súčtu pôvodných kúpnych cien (béžová stála 12 500 €, modrá 14 000 €) to znamená prepad o 2 200 €. Vzhľadom k dĺžke a náročnosti prípadných súdnych sporov manželia Holkovci túto stratu akceptovali.

To najlepšie na koniec

Touto reportážou nehovoríme, že firma Autocentrum Group, vystupujúca pod obchodnou značkou KupŠKODU, stáča u predávaných áut tachometre. Dokázať niečo také je nesmierne ťažké i pre políciu - predajca väčšinou tvrdí, že auto so zmanipulovaným tachometrom už sám kúpil. Avšak po tom, čo Holkovci autá vrátili, sa práve modré (u ktorého jasne vieme, že je stočené) objavilo znovu v ponuke KupŠKODUy. A opäť so stočenými kilometrami. Tým sa predajca dostáva do ťažkej situácie, pretože je v tomto výnimočnom prípade na rozdiel od tisícok iných ľahko dokázateľné, že o nesúlade údajov tachometra so skutočným nájazdom vedel. Zamlčovanie takto závažnej skutočnosti možno vyhodnotiť ako snahu uviesť kupujúceho do omylu, čo je trestný čin podvodu. A že sa trestný čin zrejme skutočne stal, o tom svedčí aj fakt, že automobil bol pravdepodobne predaný (z inzercie obchodníka zmizol) približne po 14 dňoch.

A Holkovci? Tí si kúpili dve Octavie u bratislavského autorizovaného dealera zo škodováckeho programu Auto Plus.

Prehliadka stočeného vozidla: Spoznali by sme, že to nesedí?


Jednou z najčastejších rád pre nákup ojazdeného vozidla je vziať si so sebou odborníka. To Holkovci neurobili, pretože predajca im zo začiatku prišiel veľmi dôveryhodný. Než auto vrátili, chceli sme ho vidieť. Zaujímalo nás, či by sme spoznali, že kilometre nesedia ku skutočnému opotrebeniu vozidla, keby sme boli pri kúpe automobilu prítomní. Keď nám pán Holek auto doviezol ukázať, malo na tachometri 40 561 km.

Obrázok

Nepôvodné radiaca páka

Veľmi dobrý postreh mal sám kolega Jozef Holek. Modrá octavia bola vybavená takzvaným malým koženým paketom, čo znamená volant, ručnú brzdu a radiacu páku potiahnuté kožou. Na kožených radiacich pákach však často býva opotrebovanie vidieť (hrany okrájané od prstienkov). Preto ju u tohto vozidla niekto vymenil, avšak za obyčajný typ, aký majú vozidlá bez koženého paketu.

Obrázok

Estetické opotrebenie

Všímame si lesklého volantu a mierne preborených bočníc sedačiek. Nie je bežné, aby tak vyzerali po štyridsiatich tisícoch, na druhú stranu vylúčené to nie je. Najmä ak bol automobil používaný na mnoho krátkych jázd. Úzke sedačky Octavie navyše likvidujú ľudia, ktorí majú veľmi korpulentné pozadia - a to aj pri nízkom stave kilometrov.

Obrázok

Estetická korózia motorového priestoru, "ostrieľaný" chladič

Nechránené kovové časti motorového priestoru, napríklad vstrekovače, boli viditeľne zhrdzavené. Zo skúsenosti tak vyzerajú najmä u áut, ktoré jazdia v zime vysokou rýchlosťou po diaľnici a naberajú slanú hmlu z vozidiel pred sebou. Podobne je na tom chladič - tak ostrieľaný od hmyzu a posypového materiálu by asi nebol u auta, ktorého ročný nájazd sedí skôr na opatrné súkromné ​​používanie ako manažérske prelety diaľnicami.

Obrázok

Hlučnosť kardanu

Absolútne charakteristická pre Octavie 4x4 s nájazdom nad 100 000 km je hlučnosť stredového ložiska kardanu. Tu sa v rýchlostiach okolo 90 až 100 km/h už prejavovala, ale nie tak, aby to bežný motorista nepovažoval napríklad za zle ojazdené pneumatiky či nevyváženosť niektorého z kolies.

Tajný tip

Oblasťou, kde spoznáte skutočne málo ojazdenú Octaviu, je zadný silentblok predného ramena. U auta s 27 000 kilometrami (foto hore) drží ešte na čape ramena lak. Okolo 100 000 km sa pravidelne prederie a v mieste sa objavuje vôľa a hlavne dobre viditeľná korózie.

Obrázok

Celkovo by sme mali podozrenie na vyššiu kilometre, ale nič skutočne preukazného sme nenašli diagnostikou. Čo by sa stalo, keby Holkovci podvod neodhalili a vozidlo si nechali? Vysoký kilometrový nájazd ešte nemusí znamenať veľké celkové opotrebenie, pár rizík tu však predsa je. Najmä stav rozvodového remeňa, ktorého výmena je odporúčaná po 150 000 kilometroch. Ak by ho Holkovci menili podľa stočeného tachometra (teda až v skutočných 285 000 km), asi by to nevydržal. Výsledkom jeho pretrhnutia by bolo stretnutie ventilov s piestami, teda de facto deštrukcia motora.

REKAPITULÁCIA : Ako stáčajú, aby neboli za zlodeja

Podvod, ktorého obeťou sa manželia Holkovi stali, je pre súčasný trh jazdeniek charakteristický. Zopakujme si, ako to funguje.

1. Podvodníci hľadajú v Nemecku vozidlá, ktoré za krátky čas najazdia veľké množstvo kilometrov. Takéto kúpia lacno, hoci nie sú esteticky opotrebené. Stočeným kilometrom u nich zákazníci uveri , lebo im prídu aj pravdepodobnejšie ako extrémne nájazdy nemeckých manažérov.

2. Majú známych v značkových servisoch, s ktorých pomocou hľadajú práve autá, ku ktorým neexistujú servisné záznamy preukazujúce vyšší počet kilometrov. Aj niektoré spoločnosti ponúkajúce operatívne lízingy a dlhodobé prenájmy majú vlastné neautorizované servisné zázemie pre bežnú údržbu.

3. Kilometre stočí už pred dovozovou STK. Do záznamu z nej už totiž "vidí" napríklad program Autotracer od Cebie. Od tej chvíle sa začne písať nová, lepšia história auta.

4. Navštívi značkovú dielňu. V servisnej databáze sa objaví záznam na nový stav kilometrov, teda už druhý dôkaz, že auto naozaj nemá najazdených viac. Kalkulujú s tým, že keby boli nejakí klamári alebo mali čo skrývať, predsa si nebudú autá nechávať preverovať vo vlastnej "značke".

5. Za stav kilometrov ručia. A to poriadne, doživotne, na všetkých tabuliach, čo v bazáre majú. Keď ich niekto náhodou usvedčí z podvodu, majú argument: " Vari by sme ručili za kilometre, keby sme to stáčali? Niekto nás napálil!"

6. Hovoria, že sú to predvádzacie a referenčné vozidlá. Práve také totiž opatrný zákazník najviac chce.

7. Ochotne berú vozy späť. Málokto si môže dovoliť auto odstaviť, zakúpiť si iné a začať sa súdiť o náhradu škody, ktorá príde napríklad o dva roky. Zákazníci tak bez mihnutia oka akceptujú zrážku z kúpnej ceny, a ešte sa cítia byť viazaní mlčanlivosťou, pretože nevydarený podvod považujú naopak za solídne rokovania. Navyše vďaka zrážke z kúpnej ceny paradoxne platí, že čím viac ľudí podvodníkom auto vráti, tým viac zarobia.
Prílohy
4534378802.jpg
Nebio B5

lecram
Pretekár
Pretekár
Príspevky: 615
Dátum registrácie: 26.09.2007 20:02

Re: Stáčanie tachometrov: Osobná skúsenosť s nehorázným podv

Príspevok od používateľa lecram »

Tato debata ci diskusia mi silne pripomina hit tohto leta o smejdoch. Je velmi zaujimave ak niekto hovori o podvodnikoch ako su smejdi, naco tam Ti smradi penzisticki lezu,samozrejme za vidinou lacneho vyletu so zranicou zadara a potom kupuju ako divi no a ked sa im to rozlezi vyplakavaju,ale ved si to kupili samiz vlastneho rozhodnutia a je viac ako divne, ze mali poväcsine peniaze v zadnom vrecku,alebo si rozsafne vzali uver,dobre im tak a to iste je s tymi nenazrancami co by chceli dvojrocne vymakane auto vo ful vybave za tri tisicky aj s plnou nadrzou tak im ho dodaju a je iba ich problem, vsak takto isto Vas odrbu i v znackovych autoservisoch,akurat to uz nie su smejdi,ale Vazeni predajcovia a hlavne sponzori roznych celevritnych akciach kde zdravia z cudzim klobukom,nech sponzoruju,ale zo svojho,ale poukazovat na necestnych predajcov to je typicke Slovenske,preco nepoukazujete na policiu ake problemy robia pri zakladnych cinnostiach ako je prihlasenie vozidla na SPZ,alebo prepis tam su proti ich necestnemu chovaniu tito predajcovia ucnami prveho rocnika a zaujimave vsetkym je to jedno,myslim,ze ryba smrdi od hlavy a ked je najväcsi zmrd stat, tak sa neda divit ,ze si chce odhryznut i niekto iny,ked poriadok tak poriadok,ale zacat sa musi od vrchu

Používateľov profilový obrázok
Seto
VWsenior
VWsenior
Príspevky: 2119
Dátum registrácie: 14.01.2011 09:41
Bydlisko: Východ

Re: Stáčanie tachometrov: Osobná skúsenosť s nehorázným podv

Príspevok od používateľa Seto »

Saleem, tu fotku s budikmi si mohol zmensit aspon na 1024x???px ;/
VW Polo 6R 1.2 TSI
Obrázok

Napísať odpoveď

Návrat na "Novinky & Tlačové správy"