Strana 1 z 1

VW vyrobil posledný Phaeton. Zostala po ňom supertováreň

Napísané: 21.03.2016 08:38
od používateľa Saleem
VW ukončením výroby Phaetonu uzavrel jednu bolestivú etapu svojej existencie. Je ale otázkou, či svoju reakciou na Dieselgate neotvára inú, horšiu.

Je to koniec jednej éry a bolo len otázkou času, kedy k nemu dôjde. Volkswagen už na konci minulého roka oznámil, že zastaví výrobu modelu Phaeton, dieťaťa Ferdinanda Piëcha, ktorý ním chcel dokázať, že "Ľudový Voz" nemusí byť zase tak ľudový. Lenže dokázal opak - stvoril nepochybne dobré auto, ktoré ale práve kvôli jeho značke nikto nechcel. Jeho žalostná existencia bola naťahovaná za hranicu únosnosti a až kauza Dieselgate a vidina nákladov s ňou spojených si vynútila jeho úplné vyradenie z výrobného programu.

K tomu fakticky došlo v piatok 18. marca, kedy z úchvatnej továrne v Drážďanoch vyšiel automobil, ktorý môžete vidieť aj na snímke - čierny Phaeton s motorom 4,2 V8 s výkonom 335 koní a pohonom 4Motion. Stalo sa tak po dlhých 14 rokoch od chvíle, kedy bol uvedený na trh. Spolu s ním sa lúči s aktívnou kariérou aj preslávená priehľadná továreň Die Gläserne Manufaktur, teda aspoň na čas. V tejto chvíli má slúžiť pre "akcie, odovzdávanie vozidiel a následné úpravy", čo asi nebude mať ďaleko k slovu "hibernácie".

Viac k tomuto okamihu nie je čo povedať, dovoľte mi ale krátke zamyslenie. Na jednej strane sa na tento okamih dá hľadieť ako nevyhnutný krok v živote jedného nie príliš úspešného modelu, na tú druhú ho možno ale vnímať aj ako jeden zo symbolov zmien, ktorými Volkswagen prechádza. Niekto ho môže nazývať očistou, sám si ale nie som istý, či sa nimi firma sama nevydáva na cestu do pekla.

Pochopiteľne nevieme, čo presne sa vo vnútri Volkswagenu deje a či to, čo vidíme navonok, nie je len hra. Ale aj keby to hra čiastočne bola, je nebezpečná. VW sa teraz tvári ako skromná šetriaca firma mysliaca na budúcnosť planéty, čo niekomu môže prísť dojemné, z obchodného hľadiska je to ale skôr sebazničujúce. Však si spomeňte len na ženevský autosalón. Dodnes sme sa s kolegami nerozhliadli z premeny tzv. VW Night, kedysi monštruóznej akcie plnej premiér, ktorá úplne ovládla stránky všetkých médií. Tento rok? Akási nezmyselná selanka pre pár pozvaných, ktorej program vyplnili z väčšiny nudné reči o úžasnej budúcnosti autonómneho riadenia. O sotva poriadne vystavených autách nepadlo skoro nič a výsledok? VW plný éter razom nebol, nebolo jednoducho o čom písať ani zohnať čo i len poriadne fotky, aj keď ste o ne stáli. A konkurencia toho hneď využila, večer pred Ženevou Wolfsburgu razom nepatril.

Toto by pre Volkswagen malo byť varovaním, pretože konkurenciu môže rovnakými krokmi dať priestor aj v iných ohľadoch. O elektromobily v dnešnej podobe prakticky nikto nestojí a ich predaje cez obrovské dotácie klesajú, aj keď nikam nevystúpila. Ich rozmach je závislý len na akumulátoroch, ktoré v použiteľnej podobe možno prídu a možno aj nie a keď sa tak stane, vývoj z roku 2016 nebude mať žiadnu cenu. Autonómne riadenie je možno nevyhnutnou budúcnosťou, dnešných zákazníkov to ale jednoznačne nezaujíma. Ľudia nestoja ani o priateľskú firmu poklonkujúju regulátorom, pretože tí "nekopú" za nich. A nie sme si istí ani tým, či stojí o skromnú firmu investujúcu len do toho, čo chce 90 percent publika. Toto robí na trhu skoro každý, ľudia chcú byť fascinovaní špecifikami Bugatti Chiron, aj keď si ho väčšina z nich nekúpi, ani keby náhodou mohla.

Či sa nám to páči alebo nie, VW vyrástol na ideáloch Ferdinanda Piëcha, medzi ktoré nepochybne patrí aj isté megalomanstvo, sebavedomé rokovania hraničiace s aroganciou a na pomery tak veľkej spoločnosti aj nezvyčajná ochota riskovať. Nezabúdajme, že predtým, ako Volkswagen ovládol Piëch, bol význam tejto firmy v automobilovom svete z dnešného pohľadu celkom malý. Áno, vyrábala Golf ako na bežiacom páse, to bolo jej terno. Ale až Piëch z nej urobil obrý koncern vyrábajúci cez 100 modelov rôznych značiek, ktoré jasne vládnu Európe a do značnej miery aj Číne. Phaeton patrí nepochybne k tomu, čo sa nepodarilo, ale aj v jednej česko-slovenské pesničke sa spieva, že "svet nepatril nikomu, kto nebol hráč". A neúspechy patria k hre - bez pokusov nie sú nielen omyly, ale ani úspechy. A tie mali v posledných dekádach existencie VW jednoznačne navrch.

Iné známe manažérske eso, Bob Lutz, hovorí, že za Dieselgate môže teror Ferdinanda Piëcha. Zrejme má pravdu - bol to jeho spôsob riadenia firmy, ktorý donútil aj ďalších ľudí z VW riskovať, chcieť nemožné a keď to nešlo, tak to "nejako urobiť". Dieselgate je pre VW nepochybne veľký problém, otázkou ale je, ako naň pozerať. VW sa dnes tvári, že to je koniec hry a firma teraz musí fungovať inak. Nie sme si ale istí, či by Dieselgate nemal Volkswagen brať jednoducho ako "ďalší Phaeton", zaplatiť účty a ísť ďalej. Nesmieme totiž zabúdať, že ona kauza k strate dôvery naprostej väčšiny zákazníkov jednoznačne neviedla, teraz už je skrátka jasné, že si nielen Jeremy Clarkson myslí, že VW nekonal proti záujmu svojich klientov, skôr naopak. A tento výsledok celého prehmatu by mal pre nemeckú firmu zostávať bernou mincou, tomu by mala podriaďovať svoje ďalšie kroky.

Inak by sa totiž mohlo ľahko stať, že Volkswagenu väz nezlomia miliardové účty za Dieselgate, ale vlastná zlá reakcia na ňu.

Zdroj: Autoforum.cz

Re: VW vyrobil posledný Phaeton. Zostala po ňom supertováreň

Napísané: 21.03.2016 11:00
od používateľa vlenko
Inak bol som tam na jesen osobne v case ked prepukla ta afera a moja otazka bola co dalej. Vtedy mi povedali ze tento model uz konci ale idu dalej vyrabat facelift. Uz vtedy to tam bolo poloprazdne a robili na jednu zmenu.

Re: VW vyrobil posledný Phaeton. Zostala po ňom supertováreň

Napísané: 24.03.2016 14:11
od používateľa saki3
skoda ho. predsa len to bola vlajkova lod a kazda znacka by taku mala mat..

Re: VW vyrobil posledný Phaeton. Zostala po ňom supertováreň

Napísané: 25.04.2016 13:23
od používateľa peter.nr
Tak teraz bude vlajková loď Passat.
Že sa predáva ako teplé rožky? No a čo? iPhone sa tiež predáva ako teplé rožky a pritom je to vlajková loď výrobcu, ktorý ovláda podstatnú časť trhu. Auto nemusí stáť 100 tisíc EUR, aby sa o ňom mohlo povedať, že je NAJ.

A ešte poznámka k elektro-autám. Tesla predala neskutočné množstvo Modelu S s cenovkou okolo 70 tisíc USD. A na nový Model 3 má predobjednávky v počte skoro pol milióna. To je ten úpadok elektromobilov?

Re: VW vyrobil posledný Phaeton. Zostala po ňom supertováreň

Napísané: 01.07.2016 15:53
od používateľa sheogorath
No jo, skoda ho. Jak tu psal kdosi prede mnou, VW ztrati vlajkovou lod. Prave jsem si ho nedavno koupil (r.v. 2004), a je opravdu povedeny, vubec se nemusi bat konkurence jako S-klasse apod.
Skoda, ze lidi jsou tak povrchni a zalezi jim na logu na kapote, a ne na hodnote, jinak by to nebyl marketingovy propadak.

Vsadim se, ze kdyby ho prodavali jen pod nazvem Phaeton, bez toho VW, uspech by se dostavil, stejne jako Hyundai s Genesis, Toyota s Lexusem apod...

Zkratka VW prisel defakto o jediny model v nabidce, ktery jeste byl das auto, ne spotrebni zbozi...

Re: VW vyrobil posledný Phaeton. Zostala po ňom supertováreň

Napísané: 01.12.2016 21:03
od používateľa MITO
Volkswagen vyvíja nejaky Arteon, ktory by sa mal zaradit nad passat. Teda nova vlajkova lod VW.